Løp deg ut av komfortsonen

27.03.2017 - 21:49 2 kommentarer

Når var sist du tok noen raske sprinter? Kanskje for å rekke bussen? Neppe på treningsøkta. Eg tror det kan være lurt å utfordre kroppen til å gjøre øvelser den ikkje er vant med. Kun då utvikler du nye egenskaper. Å løpe motbakkeintervaller/sprint er en super øvelse for å bli en bedre løper!

Motbakkeløping er super styrketrening for løpere. Hamstring, legger og forside lår får virkelig kjørt seg. Men på en skånsom måte. Derimot overhode ikkje skånsom for lungene og hjerte. Her får en opp pulsen og pusten så det holder i løpet av kort tid, og det er bare å ønske melkesyra velkommen.

Mellomdistanseløpere kjører mye motbakkeløp om våren for å bli klar til all den melkesyra som kommer i konkurransene utover mot sommeren. Noe som fint kan overføres til deg som skal løpe Holmenkollstafetten. Her er alle etappene innenfor det vi kaller mellomdistanse fra 400 meter til 3000 meter lange etapper. Disse distansene krever at du har trent litt på det å løpe med melkesyre for å kunne presse deg for det du er god for. Å få melkesyre, eller laktat som det heter på fagspråket, er som et sjokk på kroppen når det er lenge siden sist!

Eg liker å holde motbakkeintervallene kortere enn 40 sekunder for å få mer fart og styrke no om våren. Pausene er som regel å gå/jogge rolig ned bakken igjen. En kan også ha ulik fokus på arbeidsoppgaver på intervallene. Lange steg for mer styrke eller rask frekvens for skikkelig høy fart, er to varianter. Sett sammen med et drag der du løper vanlig med lave skuldre gjør en fin serie med 3. Så er det bare å sette igang igjen!

Hver torsdag møtes løpere på Adidas Runners for løpetrening midt i Oslo. Denne gang var det motbakkeintervaller i Slottsparken som stod på programmet.

Coach Ingvill kjørte de hardt med 4x3 motbakkesprint i bakken opp mot slottet. Og så løp vi 3 ganger nedover med høy frekvens til slutt. Alle var superflinke og løp rett ut av komfortsonen.

2 kommentarer

Isabelle Nathalie

28.03.2017 kl.12:28

Tusen takk for tips! Løping blir fort veldig gøy når man føler at man ikke blir sliten etter 2 minutter :-) Haha.

Ingvill Måkestad Bovim

28.03.2017 kl.22:43

Isabelle Nathalie: Enig! Oppstarten kan være litt krevende, men så er det topp og veldig tidseffektivt!

Skriv en ny kommentar

hits