Det er i motbakke det går oppover!

16.04.2017 - 11:46 4 kommentarer







Eller kanskje eg skal si: det er i motbakke du må jobbe hardt for å komme deg fremover ;)

Ein av mine beste og verste økter er å løpe sammenhengende intervall opp ein lang bakke. Her i Norges land er det sjeldent et problem å finne ein laaaang bakke. Når vi er på hytta i Vrådal går løpeturen opp til toppen av skitrekket, dette var også på agendaen i går og kanskje noe du kan gjøre ein av de siste dagene i påsken.

Det aller beste er å få varmet opp noen rolige kilometer på flaten først. Eg pleier å løpe omtrent 3 kilometer før eg starter klokka i bunn av bakken. Då er du klar for å få opp pulsen raskt når du starter på bakken. Uten oppvarming kan det kjennes ut som om andpusten og syra virkelig overrumpler deg.

Løpingen er egentlig ganske enkel (men ikkje lett for hjertemuskelen;). Si at du skal løpe oppover i 25-40 minutter, då må du starte ganske så kontrollert. Her er det ingen pauser underveis. Et unntak er dersom bakken er altfor bratt til å jogges uten å få skikkelig melkesyre, då må du selvsagt gå raskt. 

Målet er å komme seg opp raskest mulig, men på en fornuftig måte der du har krefter igjen til å gi mest gass den siste kilometeren. Målet for deg som har pulsklokke og kjenner din aerobe terskel, å nettopp ligge rett under denne grensa hvor du produserer mye melkesyre heile veien opp til toppen. 

Få ting er så skånsomt for beina, og så bra trening som det å løpe motbakke. Det er jo definitivt ein seier hver gang du har nådd toppen også: Utsikten - kjenne at målet er nådd - heile kroppen er skikkelig sliten.

Husk no på denne årstiden å ta med hansker, ei tørr lue og hals (eventuelt ei lett dunjakke som du kan ta i lomma) til nedoverløpingen så du ikkje blir kald! Og eg lover at disse øktene gir deg bedre utholdenhet!

God tur!!!! 

 

4 kommentarer

Lol

17.04.2017 kl.16:15

Har nok med å gå sakte i helvetesbakken i nærheten. Der har jeg møtt folk som har gått baklengs opp siste stykket fordi leggene verket for mye etterhvert. Jeg må ha sett rart på vedkommende siden jeg fikk en forklaring så kjapt. :)

Ja, den er bratt, veldig bratt. Tursti. Skulle gjerne se noen løpe opp der . Det blir ikke meg. Alder og astma er dårlig kombinasjon. Så jeg rusler i eget tempo. Bakken er så bratt at jeg blir andpusten av å gå også.

Ingvill Måkestad Bovim

18.04.2017 kl.08:52

Lol: men då får du jo riktig intensitet for deg ved å gå! Perfekt trening! ??

Lise

19.04.2017 kl.21:19

Hei. Jeg har et spørsmål i forhold til menstruasjon og trening. Jeg begynte å løpe aktivt i 13-14 års alderen, men har drevet med langrenn og annen aktivitet hele livet. I niende klasse opplevde jeg at menstruasjonen min forsvant i takt med at treningsmengden økte, men jeg tenkte ikke noe særlig mer over det, og tenkte at den kom til å komme tilbake etterhvert. Nå er jeg 18 år og menstruasjonen har omtrent vært konstant borte i flere år nå.. Jeg trener ofte 1-2 ganger om dagen, og da stort sett løp og styrke.

Jeg har oppsøkt helsesøster som henviste meg til lege for å ta blodprøver, og de var normale. Jeg er litt bekymret grunnet økt risiko for benskjørhet osv. Er dette noe som er normalt hos løpere?

Ingvill Måkestad Bovim

20.04.2017 kl.14:08

Lise: Hei! Dette er et tema eg ofte blir spurt om, så eg skal lage et eget blogginnlegg om temaet:) Kort oppsummert er svaret at det ikkje er greit å ikkje ha mensen sjølv om en løper mye. Og dersom du ikkje har det, ville eg gått videre til en gynekolog og evt ein klinisk ernæringsfysiolog. Vi jenter må tenke på at kroppen skal være i balanse!

Skriv en ny kommentar

hits