hits

#ByttUt ved graviditet - Kosthold I

03.05.2017 - 15:47 2 kommentarer



Sorry at det har vært stille noen dager fra denne kanten, men her har en skikkelig forkjølelse herjet og tatt over all energi. Men back on track no. Magen vokser i hvert fall og etter en løpetur ser den slik ut.

Tenkte at det var på tide å få ut noen innlegg om graviditet. Har jo tenkt, lest og levd etter graviditetens regler ;) i mange måneder no, så føler at eg har god kunnskap om hva vi bør passe på. I tillegg er eg jo utdanna klinisk ernæringsfysiolog, som mange av dere veit. 

Det er jo noen ting vi må tenke over og endre når den lille spiren har satt seg. De kroppslige endringene er jo ein ting, og har stor innvirkning på treningen disse månedene, men det er jo viktig å være obs på hva vi putter i oss av mat og drikke også. Første innlegg blir derfor om hva vi anbefales å kutte ut eller spise/drikke mindre av i kosten vår og hva vi kan erstatte det med.

  • Bytt ut p-pille (eller annen prevensjon) med folat-tilskudd. Første bud er å starte med folat-tilskudd når du tenker tanken på at du vil ha barn. Det vil ikkje være ofte dere hører fra meg at det er bedre med tilskudd enn vanlig mat, men for å være sikker på at du har en god folatstatus i det barnet blir unnfanget og de første ukene når utviklingen og lukkingen av nevralrøret finner sted, bør de aller fleste av oss ta kosttilskudd med folat. Nok folat i disse ukene kan nemlig gi lavere risiko for nevralrørsdefekter som blant annet ryggmargsbrokk hos barnet.
    • ByttUt: Fint brød med grove kornprodukter
    • Spis mye grønne grønnsaker som brokkoli, grønnkål, rosenkål og spinat, i tillegg til frukt som appelsin og bær gjennom hele svangerskapet, også etter de første 3 månedene.
  • Kutt all alkohol. Det er vel det enkleste rådet å forholde seg til. 
    • ByttUt: alkohol med andre gode drikker. Selvfølgelig bør jo tørstedrikken alltid være vann. Men når du skal kose deg sammen med andre som drikker vin/øl til maten, er det jo litt stas å ha noe godt oppi glasset sjølv. For min del har det blitt gode eplejuicer eller vann med kullsyre. Å drikke brus med smak til god mat er ikke noe for totalopplevelsen spør du meg. Ellers er det jo helt nydelig med ferskpresset juice av ulik slag. Bare å finne frem juiceren, jenter!
  • Kutt ut røyk/snus. Enough said!
  • Reduser koffeininntaket. Åhhh? Eg koser meg alltid med nytrukket svart kaffe om morgenen. Når eg fant ut eg var gravid, gikk eg ned til å drikke ein kopp kaffe om dagen (og det var selvfølgelig om morgenen). Men etter det hadde gått et par uker til fikk eg aversjon mot alt av kaffesmak og kaffelukt. Kroppen er finurlig sånn? Akkurat som ved forrige graviditet! Drakk ikkje noe kaffe før eg ba mannen om å ta med ein kopp kaffe på sykehushotellet på Ullevål dagen etter fødsel. Må le når eg tenker på reaksjonen hans? Blei litt forfjamsa når eg hadde mast så mye om at eg ikkje orka lukta av kaffe ein gang i 9 måneder og så tar det 1 dag og min elsk for kaffe var tilbake;)
    • ByttUt: Kaffe med koffeinfri kaffe. Svart te med frukt te. Koffeinholdige drikker og brus med vann/juice/kullsyrevann.
  • Toxoplasma og listeria. Noen matvarer kan inneholde mikroorganismer eller stoffer som kan være skadelig for fosteret. Der for er det viktig å holde seg unna disse i hele svangerskapet. 
    • Toxoplasma (T. gondii) er en parasitt som har sitt endestadium i tarmkanalen hos kattedyr. Du kan bli smittet enten ved å ha direkte eller indirekte kontakt med avføring eller ved å klappe dyr. Indirekte kan du bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra dyr, for eksempel uvasket frukt eller grønnsaker. Du kan også bli smittet ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med toxoplasma.
      • ByttUt: Få noen andre til å bytte kattesanden. Kjøp gjerne de ferdig vaska salatene i stedenfor de du vasker selv. Kan i noen tilfeller være vanskelig å få all sand bort fra ruccolaen, spør du meg.
    • Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet.
      • ByttUt: Spis kun pålegg som har god tid til utløpsdato. Bytt ut alle oster som er laget på upasteurisert melk. Parmesan som er en hard ost kan brukes. Muggoster bør byttes ut med harde oster. Spekemat kan spises om du varmer det opp. F. eksempel som topping på pizza der den varmes til over 70 grader. Det fikser en grillfunksjon i stekeovnen greit! Dersom du varmer en saus til over 70 grader (eller til kokepunktet for å være på den sikre siden kan du også nyte smaken av blåmuggost dersom det er det du craver ;)
  • Lakris. Ny forskning fra Finland viser at det kan være skadelig for fosteret om mor spiser mye lakris. Dette er på grunn av skadelige effekter av glycyrrhizinsyre, et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten. 
    • ByttUt: De få lakrisbitene med oppskåret frukt. 
  • Noen typer fisk og sjømat en skal være forsikitg med: Her er det snakk om helsefarlige stoffer som ofte lagres i fettet til fisken. (Det lagres jo i våre fettlagre også. Derfor en skal være litt obs på å gå for raskt ned i vekt ved ammingen når mini er kommet ut).
    • ByttUt:
      • Rakfisk (bakterier).
      • Selkjøtt (fremmedstoffer).
      • Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
      • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
      • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
      • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei (fremmedstoffer).
      • Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).
    • Sushi kan en (etter mine preferanser heldigvis) spise. Bare pass på at den er fersk og at det er lagd av fisketyper som du ikke finner på lista over. 
    • Spis gjerne mager fisk som torsk og skrei. Det har eg gjort mye av de siste månedene :)

Neste blogginnlegg om graviditet vil eg skrive om hva kroppen har økt behov for og hvordan vi kan passe på at vi får i oss nok av dette gjennom en variert kost! Om dere vil høre det fra meg då:)

Noen nyttige lenker om du er gravid (som mye av infoen er hentet fra):

2 kommentarer

withloveandscience

04.05.2017 kl.10:26

Nyttig lesning i disse dager :)

Ingvill Måkestad Bovim

04.05.2017 kl.17:42

withloveandscience: Kult at du synes det! Er du gravid?

Skriv en ny kommentar