Smoothie for restitusjon

07.06.2017 - 20:49 2 kommentarer



Etter ei hard treningsøkt er ikkje alltid matlysten på topp. Da kan det være lettere å drikke ein smoothie enn å spise et måltid. Det er viktig å tilføre kroppen karbohydrater og litt proteiner. Musklene må få næring for å kunne bygge seg opp igjen etter at du har tyna den skikkelig. For toppidrettsutøvere er det jo selvfølgelig viktig for de skal trene hardt igjen innenfor kanskje en dag eller noen timer, men for mosjonister kan det også være lurt. Ofte venter nye arbeidoppgaver som krever at du har bra med energi. Det kan være at du skal rett på jobb etter trening eller at du skal lage mat og være en mor/far for dine barn. Få ting er gøy å gjøre om du føler deg tom. Så tren hardt og fyll på med energi for å få best utbytte av treningen.

Mange har hørt at det er lurt å drikke sjokolademelk etter trening, og i forhold til anbefalingene om makronæringsstoffer etter harde treningsøkter, er det et fint alternativ. For mange av oss er det derimot kanskje enda lurere å få inn mer mikronæringsstoffer i dette lille måltidet ettersom vi ikkje bruker like mye energi som en som trener to ganger om dagen. Da er det supert å bytte ut sjokolademelk med smoothier fulle av bær, frukt og grønnsaker for å få dekket anbefalingen om (minst:) 5 porsjoner frukt og grønt om dagen. 

Her er oppskriften på ein nydelig frisk pæresmoothie:

Dette trenger du: (2-3 porsjoner)

  • 3 modne pærer
  • 250 g frosne bringebær
  • 2 dl skummet kulturmelk
  • 1 dl cottage cheese
  • (tilsett litt vann om du ønsker for perfekt konsistens etter din preferanse)

Slik gjør du:

  1. Vask og skjær pærene i båter.
  2. Bland alle ingrediensene i en blender og kjør til du får en jevn og fin masse.
  3. Fyll i glassene og nyt!

Foto: Margrethe Myhrer

2 kommentarer

Maria Uldahl - konkurranse!'

13.06.2017 kl.08:42

Elsker smoothie etter trening :) Friskt og godt!

Ingvill Måkestad Bovim

13.06.2017 kl.13:14

Maria Uldahl - konkurranse!': Enig:)

Skriv en ny kommentar

hits