Effektiv trappetrening - gir styrke og utholdenhet

10.06.2017 - 11:21 7 kommentarer

Finn deg ei lang trapp for helgens treningsøkt. Eg lover at du blir støl både i legger og lår om du tar i. Det kjenner nemlig eg (og de andre jentene) som trente i trappa på Kjelsås i går veldig godt. Auch!

217 trappetrinn. 10 ganger. Opp. Ned.

Progressivt.

Det brenner i lårene og du blir andpusten. Melkesyra kommer brått. De siste turene nedover kjenner du virkelig at lårene skjelver og at du har lyst å gå sidelengs ned.

Skikkelig bra trening med andre ord! Både for gravide, mosjonister og toppidrettsutøvere er trappetrening ein veldig skånsom måte å trene intensitet. For meg som er gravid og plaget med kynnere funker det dårlig å løpe fort om dagen. Det beste er rolig løping (de dagene det funker). Evt løping i motbakke for å få opp pulsen. Trappetreningen er sånn sett super for eg trenger ikkje høge farten før intensiteten kommer opp mot terskel (og over om eg ønsker). Så til dere kommende mødre der ute. Prøv å gå/jogge i trapp og sjekk sjølv!

God økt! Og gled dere til å kjenne hvor godt det tar på musklene ;)

7 kommentarer

Randiannette

11.06.2017 kl.16:07

Genialt. Jeg blogget akkurat om hva man kan trene sammen med en venn. Trening kan gjøres over alt, bokstavelig talt :)

Ingvill Måkestad Bovim

12.06.2017 kl.14:23

Randiannette: perfekt å trene sammen med noen! Har også en artikkel på det som kommer :) Lettere å komme seg ut og å presse seg sammen med noen!

Denim Demon

12.06.2017 kl.23:15

Hei.

Hvor er disse trappene på bildet? Forslag til bra trapper utendørs i Bærum? Evt Oslo?

DD

Ingvill Måkestad Bovim

13.06.2017 kl.13:14

Denim Demon: Disse er på Kjelsås opp mot Grefsenkollen. Supre for å trene i. Holmenkollen er jo også veldig bra:)

24.06.2017 kl.22:13

Hei😊 Jeg er veldig glad i trening og da spesielt løping. Er når i uke 22 og lurer på om det er farlig for barnet i magen å løpe(jogge) oppover. Jeg sluttet vel å løpe bortover i uke 13 og sluttet å løpe oppover (fjell) i uke 16/17. Fordi jeg var redd får barnet i magen. Nå går jeg bare fort oppover, men har av og til (spesielt når det går litt bortover og nedover lyst å jogge, fordi jeg synes det tar lang tid å gå😝

Kan du være så snill å skrive litt om løping og graviditet. Både nå og etter.

Ingvill Måkestad Bovim

24.06.2017 kl.23:18

Anonym: Hei:) eg ville småjogget litt for å kjenne på om det er OK for bekken og mage. Det som er greit med å være gravid er at du får veldig tydelige tilbakemeldinger fra kroppen om hva som er greit og når du bør slutte med den type aktivitet. Eg skal skrive et innlegg om det i uka som kommer! Masse lykke til med resten av graviditeten!

25.06.2017 kl.00:11

Takk for svar!😊

Skriv en ny kommentar

hits